lauantai 31. lokakuuta 2015

Julkinen liikenne Kansain alueella

Julkinen liikenne on Osakan kaltaisissa suurkaupungeissa aivan omaa luokkaansa ja paikasta A paikkaan B siirtyminen onnistuu lähes vaivattomasti. Aikataulujen täsmällisyys on jotain mitä aluksi hämmästelee suuresti ja jotain mihin tottuu niin nopeasti, että ärtyy jos juna on kaksikin minuuttia myöhässä. Tälläisessä harvinaisessa ilmiössä sekä junassa että asemalla kuulutetaan asiasta ja pyydetään anteeksi. Junia lähtee usein, joten asemalla harvoin joutuu odottamaan kauaa seuraavaa junaa. Ainoa huono puoli junissa ja metroissa on se, että ne pysähtyvät yhden aikoihin yöllä ja lähtevät vasta aamu viiden jälkeen liikenteeseen. Suunnitteletko bailaavasi koko yön keskustassa? Varaudu maksamaan taksista tai valvomaan läpi yön.

Osakaan saapuessani (Kansain lentokentälle) olen aina ottanut bussin haluamaani päämäärään, sillä se on yleensä ollut se mukavin vaihtoehto. Taksilla ei missään tapauksessa kannata lähteä porhaltamaan Osakaan, sillä lentoasemalta Osakan ytimeen on pitkä matka ja sellainen matka taksilla maksaa maltaita. Bussipysäkit ovat heti saapuvien lentojen terminaalin ulkopuolella ja ulkopuolelta löytyy myös automaatit, joista voi ostaa lipun haluaamaansa bussiin. Bussijonossa sinulta kysellään jo laukkujen lukumäärää ja laukkuihin kiinnitetään numerolappu, minkä vastakappaleen saat itsellesi. Poistuessasi bussista annat lapun ja saat laukkusi kyydistä mukaasi. Helppoa kuin heinän teko.

Osakan ydinkeskustassa kulkee sekä metroja että junalinjoja ja molempia on suhteellisen helppo käyttää. Helpointa on ostaa Kansai K-card tai Icoca, mutta liput saa ostettua joka kerta myös erikseen porttien läheisyydessä olevista automaateista. Samaisista automaateista saa useimmiten myös Kansai kortteja ja isompien asemien sinertävistä laitteista Icocan. Kansai-korttiin voit ladata kerralla 1000, 2000 tai 3000 jeniä, Icoca maksaa 500 jeniä ja siihen voi ladata huomattavasti enemmän rahaa verrattuna Kansai-korttiin. Kannattaa huomioida, että vain punaiset automaatit hyväksyvät 10 000 jenin seteleitä, ettei sitten ihmetellä kun kone ei syöksee seteleitä takaisin päin. Vinkki: kaikkia seteleitä ei tarvitse syöttää erikseen; setelit nivaskaan ja kone nielee ne tyytyväisesti.


Icocalla pystyy maksamaan lähes kaikkialla (jopa juoma-automaateissa), mutta Kansai-kortti ei toimi JR:n linjoissa eikä sillä pysty maksamaan muualla kuin junissa ja metroissa. Kansai-kortti syötetään sisään korttiaukosta ja se popsahtaa ulos portin toisesta päästä, Icocaa puolestaan näpäytetään siihen tarkoitettuun selkeästi erottuvaan lukijaan. Tavallista lippua käytetään samoin kuin Kansai-korttia, mutta laiturilta poistuttaessa laite ei anna käytettyä lippua enää takaisin.


Japanissa junia on eri tyyppisiä ja eri tyyppiset junat pysähtelevät eri asemilla. Sen takia kannattaa varmistaa laitureilla olevista tauluista, mitkä junat pysähtyvät milläkin asemilla. Näytöistä näkee myös värikoodit ja nimet kullekin junalle. Futsuu 普通 eli local pysähtyy kaikilla asemilla kun taas tokkyuu 特急 eli limited express pysähtyy vain tärkeimmillä asemilla.



Laiturilla on myös selkeät merkinnät mihin vaunut pysähtyvät ja on etiketin mukaista jonottaa näteissä jonoissa junan saapumista. Miesten kannattaa olla varovaisia: ruuhka-aikoina joissakin junissa on vain naisille tarkoitettuja vaunuja, jotka on merkattu näkyvästi sekä laituriin että vaunuun. Kannattaa tsekata se ennen kuin syöksyy sisälle ja muutaman aseman jälkeen huomaa kuinka koko vaunu tuijottaa hiljaisuudessa teitä.

Joissakin vaunuissa on myös merkattu erilliset paikat vanhuksille ja raskaana oleville naisille. Näillä penkeillä on ihan ok istua, mutta tarvittaessa on tehtävä tilaa penkkejä tarvitseville. Ruuhka-aikoina vältän istumasta lainkaan kyseisille paikoille, tosin ruuhka-aikoina harvemmin pääsee muutenkaan istumaan... Kännykkään puhumista ei julkisissa harrasteta, tosin Osakassa näkee useammin nuorten puhuvun puhelimeen kuin Tokiossa. Kännykkä tulee muutenkin pitää äänettömällä, ettei häiritä muita matkustajia. Puhuminen on ihan ok, mutta tarpeetonta mölyämistä on hyvä välttää.

Julkisissa kuulutukset ovat lähinnä japaniksi, mutta joillakin tärkeillä asemilla saatetaan kuuluttaa junassa myös englanniksi. Ovien yläpuolilla on kuitenkin useasti näyttö, missä lukee seuraavan aseman nimi sekä englanniksi että japaniksi. Kannattaa myös pyytää asemalta infosta juna- ja metrokartta mukaan niin suunnistaminen sujuu vähän mukavammin.

Kaikissa junissa ei oo kyllä ihan näin hienoa näyttöä
Osakassa busseja ei juurikaan tarvita, mutta Kiotossa bussilla liikkuminen on kätevää ja paljon halvempaa kuin metrolla. Bussit vievät useasti suoraan haluamasi paikan viereen ja turhalta jalkojen kuluttamiseltakin säästyy. Kannattaa kuitenkin tsekata aina internetistä etukäteen kohteen nettisivuilta millä busseilla paikan päälle kannattaa yrittää. Me seikkailimme kerran Kinkakujilta palatessa sen verran, että päädyimme Arashiyamalle :D Joissakin busseissa pystyy maksamaan Icocalla, mutta kannattaa varata varmuuden vuoksi kolikot valmiiksi esille. Hinta on sama vaikka menisit mille pysäkille ja hinnan voi varmistaa bussin etuosassa olevalta näytöltä. Bussiin mennään sisään takaovista ja maksu suoritetaan samalla kun poistutaan bussista bussin etuosasta. Mikäli kolikoita ei ole tarpeeksi niin samaisessa laitteessa mihin kyyti maksetaan on rahanvaihtoautomaatti, mutta rahat kuuluu hyvien tapojen mukaan rikkoa ennen omaa pysäkkiä, mikä voi osoittautua haasteeksi keinuvassa ja pomppivassa kyydissä.

Taksi on Kiotossa myös verrattain hyvä vaihtoehto, varsinkin jos matkustaa kolme tai neljän hengen joukolla. Taksi on nopeampi kuin bussi, eikä hinnatkaan ole yleensä pahoja kun ne jaetaan koko joukon kesken. Verrattuna Suomeen taksi on täällä edullisempi, mutta ei täällä ihan Thaimaan muutaman euron taksoilla kuitenkaan mennä. Takseista se huomio, että ei kannata yllättyä jos pirssi kaasuttaa karkuun ennen kuin ehdit kissaa sanoa. Jotkut kuskit vain vierastavat ulkomaalaisia sen verran että mosauttavat oven kiinni suorastaan nenän edessä. Toisaalta jotkut kuskit ovat tosi ihania ja kiinnostuneita kyydittävistä, joten suosittelen kokeilemaan edes kerran taksiakin. Vinkki: älä yritä avata tai sulkea takaovea itse, useimmissa takseissa kuski avaa oven etupenkiltä käsin.

Osakassa pysähtyy myös shinkansenit eli luotijunat ja näihin lippu kannattaa ostaa suosiolla luukulta, sillä se on yksinkertaisesti helpompaa. Pidemmille välimatkoille junissa tarvitaan yleensä kaksi erillistä lippua (paikkalippu ja reissulippu), minkä lisäksi jollakin luukulla minulta ainakin kysyttiin mm. tupakoinnista, jotta saisin mahdollisimman sopivan paikan itselleni. Shinkansenilla pääsee kätevästi sekä Tokion että Hiroshiman suuntaan, mutta on välillä jopa lentämistä kalliimpaa. Osakasta Tokioon ja vice versa pääseekin kaikkein halvimmalla ottamalla yöbussin ja vielä mielellään ma-to päiville.

Shinkansen

Shinkansen sisäpuolelta
Lisää kysymyksiä julkisesta liikenteestä? Kommentoi ↓ ja vastaan parhaani mukaan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti