keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Rotary-kokous Raumalla

Eilen oli jännittävä päivä, sillä olin paikallisen Rotaryklubin kokouksessa vieraana kertomassa itsestäni ja tulevasta vaihdostani Japanissa. Kuten aikaisemmassa postauksessani kerroin, minut valittiin tämän vuoden stipendiaatiksi.

Kokous pidettiin paikallisessa lounasravintolassa missä minua odottikin jo samainen henkilö, joka ilmoitti minulle sähköpostitse valintatuloksesta. Klubi tarjosi minulle ystävällisesti lounaan, minkä söimmekin kokouksen aluksi erillisessä klubille varatussa tilassa.

Suurinosa klubilaisista oli vanhempaa miesväkeä, mutta oli joukossa muutama nuorempikin mies ja peräti yksi nainen. Kaikki olivat todella ystävällisiä ja juttelinkin muutaman herran kanssa mm. kanjeista jo ennen omaa puheenvuoroani. Kokouksen lopuksi pääsinkin sitten estradille, missä sain kuulla ensin miksi hakemukseni valittiin 13 muun joukosta. Valitettavasti en muista kaikkia kriteerejä, mutta he olivat ilmeisesti tykästyneet siihen, että minulla on selkeät päämäärät asioiden suhteen ja kiinnostusta tehdä harjoittelu Japanissa.

Olin valmistellut vain suullisen puheen, missä kerroin lyhyesti itsestäni ja opiskeluistani sekä tulevasta vaihdosta ja suunnitelmista sen suhteen. Aikaa esitykseeni meni maksimissaan 10 minuuttia, minkä jälkeen olin varautunut vastaamaan kysymyksiin, mikäli sellaisia jollakin olisi. Pitäessäni esitystä minusta tuntui, että ketään ei oikein kiinnostanut juttuni. En tiedä mistä se johtui. Ehkä siitä, että suomalaiset ovat niin ilmeettömiä kuunnellessaan esitystä... Jokatapauksessa asia ei ihan näin tainnut olla, sillä sain vastailla todella moniin kysymyksiin kulttuurista ja omista suunnitelmistani. Oli todella ilahduttavaa huomata, että Japani tuntui kiinnostavan heitä aidosti.

Sain myös kuulla, että saan matkalleni mukaan pari Rotareiden viiriä, mitkä minun on määrä toimittaa Osakassa paikallisiin Rotaryklubeihin. Samalla tarkoituksena on (mikäli oikein ymmärsin) kertoa vähän Suomesta ja muusta mukavasta japanilaisille klubilaisille. Odotan innolla, että pääsen toteuttamaan tätä osuutta vaihdostani! ^_^


Kaiken tämän lisäksi saan stipendin, mikä on tietysti mukava lisä matkabudjettiin. Stipendi maksetaan kahdessa osassa, joista toisen osan saa vaihdon jälkeen.

Olen kyllä tosi iloinen tästä stipendistä, sillä siitä tuli sellainen fiilis ettei nämä monet opiskeluvuodet ja suuret haaveet olekaan välttämättä niin huono asia kuin välillä olen huonoina päivinä ajatellut. On kiva tietää, että on ihmisiä, jotka ovat valmiita tukemaan valintojani ja antamaan minulle uutta puhtia puskea kohti tavoitteitani.

Nyt vain odotellaan yhteydenottoa Osakan päästä ja hoidetaan muutamia asioita pois alta ennen vaihtoa. Tänään oli viimeinen koe koulussa, joten seuraavan kerran opiskelua on luvassa toisenlaisessa ympäristössä. Kesäksi on luvassa paljon töitä, joten aikakin kuluu varmasti ihan hujauksessa. 

Lopuksi vähän kuvia Osakasta ja Kiotosta, ihan fiilistelyn vuoksi:






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti